خانه
مؤسسه ولی عصر(عج)
تماس باما
گنجینه پرسمان
گنجینه کلیپ
گنجینه صوتی
گنجینه تصاویر
گنجینه کتابخانه
گنجینه نرم افزار
تازه ترین ها
-آثار اجتماعي انتظار
-آثار اعتقاد به امام زمان
-آثار دعا براي فرج امام زمان
-آثار الصادقين (جلد 29)
-آئين جهاد از ديدگاه امام علي (ع)
-آئين نياكان پيامبر اسلام
-آثار اسلامي مكه و مدينه (بقيع و آثار تاريخي آن)
-آثار الصادقين (جلد 03)
-آثار امامت
-آثار انتظار
پربازدیدترین ها
-آثار الصادقين (جلد 29)(2421)
-آئين جهاد از ديدگاه امام علي (ع)(2369)
-آفتاب ولايت(2211)
-آثار اجتماعي انتظار(2133)
-خاتم الانبياء(1987)
-آئين نياكان پيامبر اسلام(1927)
-آيا ظهور نزديك است ؟(1922)
-عصر زندگي(1856)
-آثار اعتقاد به امام زمان(1854)
-طب الامام الكاظم (الطب البديل لحفظ الصحة و العمر الطويل)(1631)
محبوبترین ها
-آئين جهاد از ديدگاه امام علي (ع)(0)
-آئين نياكان پيامبر اسلام(0)
-آثار اجتماعي انتظار(0)
-آثار اسلامي مكه و مدينه (بقيع و آثار تاريخي آن)(0)
-آثار اعتقاد به امام زمان(0)
-آثار الصادقين (جلد 03)(0)
-آثار الصادقين (جلد 29)(0)
-آثار امامت(0)
-آثار انتظار(0)
-آثار انتظار ظهور مهدي(0)
داغترین ها
-آئين جهاد از ديدگاه امام علي (ع)(0)
-آئين نياكان پيامبر اسلام(0)
-آثار اجتماعي انتظار(0)
-آثار اسلامي مكه و مدينه (بقيع و آثار تاريخي آن)(0)
-آثار اعتقاد به امام زمان(0)
-آثار الصادقين (جلد 03)(0)
-آثار الصادقين (جلد 29)(0)
-آثار امامت(0)
-آثار انتظار(0)
-آثار انتظار ظهور مهدي(0)
کد مطلب:494
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:504
گنجینه کتابخانه
»
اهل بیت
»
امام علی (ع)
حكمت و معيشت (جلد 2)
کتاب
بدایت هدایت
زندگی آدمی عرصه یک رقابت اجتناب ناپذیر است
اصل مسابقه زندگی در این جهان تعطیل شدنی نیست، مهم...
علم سودبخش و علم زیان بخش
انسان عالم تر، قانع تر است
جهل بر علم غرورآفرین رجحان دارد
علم بی سود و بی زیان وجود ندارد
روش و ملاحظات امام در نگارش این وصیت نامه
در مقام تعلیم مبتدی نباید کار را از امور مختلف فیه...
اختلافات در صورت التزام به روش و داور ...
چگونه می توان از میان معرکه آراء به رای صواب راه برد
از تجربه بلند پیشینیان بهره جو
در میان تجربیات گذشتگان از تجربه سلف صالح پیروی کن
خوش سابقگی پیامبران و اولیای خداوند مهمترین کمند...
حدود عقل، رسوخ در علم
شاه کلید روش تحقیق در معرکه...
از زندگی پاکان هدایت جو باید نکته آموخت
پرسش باید به قصد حق جویی باشد نه بهانه جویی
دانا کسی است که بداند کدام امور ندانستنی اند
دو معنای از تواضع علمی
فیلسوفان گذشته ما برخلاف عارفان به محدودیتهای عقل توجه نداشت
مکاتب نقدی در مغرب زمین توجه اکید به حدود عقل و...
در متون دینی عقل را از ورود به پاره ای مباحث تحذیر کرده اند
معنای رسوخ در علم
بسیاری از مشکلات ناشی از گفتن امور اساسا نگفتنی است
برای کسب هدایت نباید به هر معرکه ای وارد شد
هدایت: روشها و موانع
دو شیوه ی کسب هدایت
توجه به پاکان سلف
شیوه تحقیق توام با صفای دل و استعانت از خداوند
در نقد آرا نباید به احوال درونی صاحب رای توجه کرد
نحوه زندگی افراد در گزینش نوع خاصی از تئوری های دخیل است
معنای توکل بر خدا در امر هدایت
میزان پاکی افراد نشانگر درجه ی هدایت یافتگی آنهاست
رای حکمای یونان در باب عدمی بودن شرور
عدمی دانستن شرور رایی است در مقابل اعتقاد به ثنویت
پاسخ امیرالمومنین به مساله ی شرور
مساله شرور و بی نظمی های عالم با فرض فاعل واحد قابل دفع است
دینداری در گرو حل تمام مشکلات و سوالات عالم نیست
پاسخ بسیاری از پرسشها با گذشت زمان برای شخص معلوم می شود
وحدت پیام انبیاء دلیل وحدت باری
در نقد انگیخته نباید به انگیزه ها توجه کرد
در مقام هدایت یابی، نوع انگیزه ها به انگیخته های خاصی...
تعارض حوادث عالم با نفی شرک و قبول توحید آسانتر مفهوم می شود
وحدت فاعل بر وحدت فعل دلالت دارد، نه برعکس
مختار بودن آدمی خود جزو تقدیر الهی است
تقدیر الهی سر خداوند است
در باب وحدت باری به انواع مختلف استدلال شده است
استدلال بر وحدت باری بر مبنای لا یتناهی بودن ذات خداوند، است
نظم و انسجام عالم معلول وجود خدای واحد است
برهان امیرالمومنین بر وحدت باری
معنای برهان امیرالمومنین
سر وحدت پیام انبیای الهی
یک اشکال بر برهان امیرالمومنین
پاسخ اشکال
بهترین فرضی که وحدت تجربه های عرفانی و وحدت پیام انبیا...
مهابت و لطافت خداوند جلیل و جمیل
خداوند موجودی عظیم و جلیل است و انسان بنده ای حقیر و ذلیل
آیا خداوند را می توان دوست داشت
در غالب تعابیر دینی چهره ی خوف آور خداوند به بندگان تذکر داد
تفاوت جبن و خوف
دو مثال قرآنی در باب خوف
ترس از خداوند، معلول احساس عظمتی غیر قابل ادراک است
ترس از مرگ نیز از یک حیث شبیه ترس از خداوند است
درجات خوف متناظر است با درجات معرفت
نقش کلیدی ترس در مکتب اگزیستانسیالیسم
گزارش عارفان از تجلی خوف آمیز خداوند بر بندگان
تجربه عارفان از غیرت باری
خوف از سوء عاقبت
اختیار هم از اسباب ترس آدمی است
خداوند در این عالم تجلی مهرآمیز هم دارد
عرفای اهل قبض و عرفای اهل بسط
پیامبران خداوند را در هر دو چهره ی خوف آمیز و مهرآمیز به...
دو تجربه ی عارفانه ی متفاوت از مولانا و حافظ
دواعی خوف از خدا
منشا و مراتب خوف از خداوند
خدای پیامبران و عارفان مهرانگیز هم هست
معنای ترس از خداوند
ترس از فراق یکی دیگر از انواع ترس ممدوح است
شیطان سمبل تجربه ی دوری پس از انس است
رابطه ی انسان با خدا مراتبی بالاتر از رابطه ی مبتنی بر...
معنای خشم الهی
تفاوت حاجت و عادت
حاجت ما به دین واقعی است
حاجات انسان به خدا
ملال ناشی از فراق، ممدوح است
دعا مهمترین تجلی گاه حاجت انسان به خداوند است
انواع حاجات انسان به خدا
حاجت در اصل بودن
کسب آرامش
حاجتی است در مقابل استغنای باری
نمونه هایی از استغنای خداوند در قرآن
پاره ای حاجات انسانی برآورده نمی شوند مگر در نسبت با خداوند
جاودانگی شرط کمال است و فقط در نسبت با خداوند تحقق می یابد
کسب تواضع و ترک استغنا
معنای بندگی کردن
ذکر موت هم عجز را به بشر القا می کند
پشتوانه اخلاق
هر آنچه به کبر و خودبینی بشر دامن بزند مایه ی هلاکت اوست
شکستن شرط انسان شدن است
اخلاق، زیباشناسی و عرفان (1)
در متون دینی بحث حسن و قبح اعمال به شیوه ی متکلمان مورد...
رای اشاعره و معتزله در باب حسن و قبح
اشاعره برای تحکیم رای خود به مالکیت مطلق خداوند...
ایده ی مالکیت مطلق خداوند از وضعیت حکومتی عصر سرچشمه می گرفت
بیانات امیرالمومنین با رای معتزله نزدیکتر به نظر می رسد
رابطه ی حسن و قبح و زیبایی و زشتی
رفتارهای آدمی هم زشت و زیبا دارند
زشتی و زیبایی امور نسبی اند
نسبی بودن به معنای گزاف بودن نیست
نسبی بودن حکم به زشتی و زیبایی مبتنی بر سه امر واقعی و...
انسان می تواند همه جهان را زیبا ببیند
معنای زشتی و زیبایی رفتار آدمی
داوری اخلاقی منوط به نیت و علم فاعل است
اسباب نیک و بد یافته شدن افعال آدمی
نسبی بودن احکام اخلاقی مبتنی بر امور واقعی و غیرنسبی است
زشتی و زیبایی از منظر خداوند
عارف برای نظر کردن به زشتی و زیبایی می کوشد خود را...
معنای فوق اخلاق بودن عرفان
اخلاق، زیباشناسی و عرفان (2)
پیوند زیباشناسی، علم اخلاق و عرفان
انواع ادراکات
حکم به زشتی و زیبایی، حکمی اخلاقی نیست
خداوند به امور زیبا امر کرده و از امور زشت نهی فرموده است
امور واجب و مستحب زیبا هستند و امور حرام و مکروه زشت
معصوم قدرت تشخیص زشتی و زیبایی را از منظر ربوبی دارد
همه چیز از آن حیث که به خدا منتسب است زیباست
درک زیبایی با کمال انسان متناسب است
نشانه دینی بودن یک جامعه توجه مفرط به زیبایی و هنر است
دید عارفانه، زیباشناسانه است
سر پایان ناپذیری حکمت انبیاء کشف به حسن الهی است
اخلاق اگر چه نسبی است اما با واقعیت مربوط است
اخلاق امری ذومراتب است
در جامعه دینی اخلاق باید از سطح امر و نهی خشک فراتر برود
اخلاق جامعه دینی ما متناسب با تصویر خدای برده دار است نه...
زیباشناسی امیرالمومنین
هنرمند باید روح زیباپسند خود را با خوف الهی درآمیزد
انسان مسافر، اصل اصیل اخلاق
تامین سعادت اخروی و تبیین رابطه ی دنیا و آخرت از...
انواع نسبتهای که میان دنیا و آخرت قائل شده اند
پیام قصه آدم در قرآن
پیدایش این عالم و حیات در آن معلول خطا نبوده است
بسیاری از ارزشهای دینی با شان مسافر بودن آدمی متناسبند
اگر چه انسان مسافری رفتنی است، اما این عالم که در حکم...
دموکراسی فرزند این ارزش اخلاقی است: آنچه بر خود ...
زمینه های اجتماعی تحقق آن ارزش اخلاقی
در جامعه باید زمینه های مساعد رفع ظلم فراهم آید
معانی رزق
در کسب رزق نباید حرص ورزید و باید اهل انفاق بود
معنا و مصادیق رزق
علم و عقل جزء روزی انسان هستند
رزق مقدر است
نکاتی که از روایات مربوط به مقدر بودن رزق به دست می آید
کل رزق شخص در مجموع مقدار ثابتی است
سخنان امیرالمومنین در باب رزق خطاب به...
معنای قناعت به رزق مقسوم
رزق مجموعه برخورداریهای انسان است نه مایملک او
خوش خویی از مصادیق رزق است
درک معنای صحیح رزق آرامش آفرین است
تقدیر رزق
علت عدم تساوی رزق مردم
انسان باید بیش از طلب رزق پروای عدم اسراف داشته باشد
رزق بیشتر نشانه ی محبوبیت نزد خداوند نیست
شرط محبوبیت نزد خداوند تقوا است
دین، بشر را به مصرف زیاد نعمتهای دنیا ترغیب نمی کند
معنای تقدیر رزق و ثابت بودن آن
نحوه مصرف رزق هم مهم است
بهترین رزقها، رزقهای ماندنی و زوال ناپذیرند
سبکباری و سنگین باری در قیامت
طاعت خداوند از مصادیق رزق پاک است
مهمترین پیام انبیا خبر از غایت این عالم و وجود رستاخیز است
معنای گرانباری و سبکباری
گناهان بر دوش انسان بارند، چرا که با وجود وی بیگانه اند
فضائل بر خلاف رذائل هم جنس انسان اند و لذا موجب...
فضائل و اعمال نیکو روح انسان را فربه و سنگین می کنند...
گاهی جسم انسان باری بر دوش روح اوست
استفاده صحیح از مادیات می تواند بر سرعت سیر روحی بیفزاید
نقش دوگانه تعلقات دنیوی
بر مبنای معنای بار می توان معنای عقبه های سلوک را هم دریافت
نقش انبیا در این عالم
تفاوت بار و توشه
دعا (1)
رابطه میان آدمیان از رابطه میان آنها با...
اصلاح درون انسان به اصلاح بیرون وی می انجامد
آدمی فقط در محضر خداوند آرامش می یابد
خداوند بشر را به حال خود رها نمی کند
مطابق تعلیم انبیاء، بشر می تواند به اذن باری با وی سخن گوید
اذن خداوند، بشر را به دعا، در ساختار روانی خاص آدمیان متجلی
دعا از نظام فلسفی فیلسوفان تبیین و تحلیل در خوری نمی یابد
مهمترین و عامترین وصف خداوند رحمت اوست
رحمت خداوند مایه دلربایی و آرامش آدمیان است
میان انسان و خدا حاجت به واسطه نیست
رابطه توبه و دعا
دریای رحمت الهی هر نوع پلیدی را تطهیر می کند
توبه را نباید به تعویق انداخت
توبه کاران مشمول الطاف خاص خداوندی می شوند
توبه سیئات آدمی را به حسنات تبدیل می کند
ارتکاب گناه انسان را به عجز و ذلت خود واقف می کند
انسان گناهکار نقاط ضربه پذیر خود را کشف می کند
توبه کاران مستحق کرامت باری اند
مبتدیان سلوک همواره باید گناهان گذشته خود را....
راه سپردگان طریقت نباید به گناه گذشته بنگرند
توقف در گذشته کندی و ملال می آورد
کوچکی یا بزرگی گناه به ماهیت گناه مربوط است نه به کمیت آن
توبه از گناه ابواب رحمت خداوند را می گشاید
دعا (2)
اذن خداوند به دعا اعتباری نیست
دعا محض تعلیم انبیاست
دعا مسبوق به دلبردگی است
کسانی که ذوق دعا را نمی یابند از درگاه خداوند مطرودند
دعا ابراز بندگی است نه ابزار زندگی
مراتب بالای دعا از همگان خواسته نشده است
مرتبه فوق دعا
مراتب دعا متناسب با مراتب روحی آدمیان است
دعا ثمره معرفت است
یاس از رحمت و کرم باری بزرگترین گناه است
خداوند با بندگان خود بیشتر با جود و کرم معامله می کند...
همه چیز این عالم گواه آن است که درهای رحمت خداوند گشوده است
هیچ کس از خداوند طلب کار نیست
نظام جهان چنان است که حسنات را می پروراند و سیئات را...
پاداش و کیفر نیکیها و بدیها به گزاف یا اعتباری نیست
پاکیها، بدیها را نیز می زدایند
برای داوری در خصوص نیک پروری عالم باید مجموع جهان و تاریخ آن
تنها سرمایه انسان در این عالم امید است
نیکیها فقط در آخرت ثمره نمی دهند بلکه در این عالم هم به...
فیلسوفان رابطه میان اعمال نیک و بد و کیفر و ...
اشکال تلقی فیلسوفانه از رابطه ی میان اعمال و کیفر آنها
راه حلهای اشکال یاد شده
راه حل اول
راه حل دوم
دعا (3)
دعا جزء لاینفک هر دینی است
در دعا اصل انس با خداوند است
سخن گفتن با دیگری مایه دفع ملال روحی است
انواع پاسخهایی که خداوند به دعا می دهد
دلایل عدم اجابت دعا
در دعا اصل بر کثرت دعا و قلت اجابت است
در عالم عدم اجابت دعا بیشتر از اجابت آن است
تحقیق آماری گالتن در باب دعا
گاهی حاجت انسان را نمی دهند تا بعد بهتر از آن را به وی بدهند
تمامی دعاهای انبیاء و ائمه مقرون به اجابت نبوده است
تاخیر در اجابت دعا، نباید انسان را از اصل دعا منصرف کند
در این عالم مردم بر دو دسته اند: کسانی که برای این عالم اند
گاهی خیر انسان در عدم اجابت دعا است
خداوند وسیله برآوردن هوسهای بشر نیست
نفس توفیق بر دعا پاداش و پاسخ دعاست
بهتر آن است که انسان در دعا از خداوند امور باقی و ...
بهترین آموزگاران نحوه صحیح دعا، پیامبران و پیشوایان دین هست
احوال مرگ
یاد مرگ از تعالیم گوهری دین است
یاد مرگ فرعون منشی انسان را سرکوب می کند
یاد مرگ از این حیث مشابه یاد خداوند است
یاد مرگ روحیه ی فزون طلبی را در انسان از میان برمی دارد
تعلیم و تربیت جدید برخلاف تعلیم و تربیت دینی از مساله ی مرگ
انواع واکنشهایی که در مقابل مرگ نشان داده اند
واکنش ابوالعلاء معری
واکنش خیام
در جهان جدید تلاش بر تحقیر یا حذف مرگ است
تلقی ادیان از مرگ
رسالت ادیان در قبال مرگ
انواع واکنشهای مردم در قبال مرگ از نظر غزالی
بهترین مردن ترک اختیاری تعلفات است
توبه از مراتب تجربه مرگ قبل از مردن است
عاشقی هم تمرین مرگ است
سر آنکه یاد مرگ از زیرکی است
نظریه ی غفلت
تصویر انسان از عالم و آدم در تمام شوون وی موثر است
سخنان امیرالمومنین در باب دنیا و اهل آن حاکی از انسان شناسی
دو تصویر از انسان در متون دینی
انسان به مثابه رفیع ترین و شریفترین مخلوق خداوند
انسان با زشت ترین و پلیدترین اوصاف
غفلتی که ستون این عالم است با علم آموزی و پژوهش قابل جمع ...
خروج از غفلت رنج آور است
انبیاء و عارفان در عین دریدن پرده ی غفلت برای رعایت حال عموم
مقوله الیناسیون با نظریه ی غفلت سازگار است
هر غفلتی مذموم نیست
اگر غفلتهای مذموم در انسان راسخ شوند، وی را به ...
مردم بر دو دسته اند: آنان که برای این عالم اند و آنانی ...
نوادری که از مقام غفلت برتر می آیند، ستونهای عالی این...
در دنیایی که انسان مسافر خود را در محاصره ی درندگان...
نوع حکومت با تصویری که از انسان داریم، متناسب است
امیرالمومنین مردم را صاحب حق و تکلیف می دانستند
انسان شناسی امام علی
جهان آوردگاه درنده خویان است و حسرت بر آن شایسته نیست
غفلت اهل دنیا توام با حیوانیت است
دو توصیه علی به والیان برای حسن تنظیم روابط با رعیت
عطوفت ورزیدن نسبت به مردم
خطاکاری دانستن انسانها
اقتضای این تصویر از انسان گذشت و اغماض و آسانگیری است
انسان کامل یک الگوی واحد و لازم الاتباع برای همگان نیست...
نفس اختلاف برکت خیز نیست
در جهان جدید می کوشند میان استغنای بشر از داور برونی ...